Opslag

UDVIKLINGSPROJEKT EFTERÅR 2020

  UDVIKLINGSPROJEKT MED BØRNEHAVE - NORMERET TIL 35 BØRNEHAVEBØRN OG 15 VUGGESTUEBØRN Opgave 1: Hvad kan vi undrer os over?  Hvordan er strukturen i børnehaven, når børnene bliver sendt ud på legepladsen?  Hvis der opstår konflikter, når børnene er på legepladsen, vil planlagte aktiviteter kunne mindske disse?  Hvordan kan uderummet bruges i forhold til børn med udfordringer?  Hvordan bruger pædagogerne/børnene legepladsen/uderummet generelt?  Hvordan arbejder pædagogerne med konflikthåndtering i uderummet? Lader pædagogerne børnene udforske uderummet, blive beskidte, slå sig mm.? Hvordan bruger pædagogerne legepladsen i forhold til natur/planter/dyr?  Hvordan forholder pædagogerne sig i uderummet? Er de aktivt deltagende eller mere passive og observerende? Hvordan er opfattelsen af uderummet i forhold til børnene og pædagogerne? (Kun til vild leg, løb og råb? - indlært, da uderummet er brugt som ‘’straf’’) - Kan der være en sammenhæng mellem konflikter og opfattelsen? Hvordan er uderu

Udefestival

Billede
  UDEFESTIVAL M. NYGADES BØRNEHAVE https://www.youtube.com/watch?v=YWm7QBYY6fw&fbclid=IwAR0Dq1nICNG1Yc7b7u6uMU0yAdQO0sk1bm3Qh4Px1HgZDIkppEWJB7vSFV4 SMITTE-model - Gå på opdagelse i naturen (Mette, Lenette, Charlotte, Christina og Kristina) SAMMENHÆNG Skolen afholder udefestival, hvor hver gruppe får 4 børn i alderen 3-6 år, som skal deltage i gruppens aktivitet. Aktiviteten tager 1 time. Da det er børnehavebørn, er det under dagtilbudsloven, samt læreplanstemaet natur, udeliv og science. Vi vil undersøge børnenes matematiske opmærksomhed, samt deres initiativ. Dette vil vi gøre ved at spille naturbingo med dem, hvorefter de skal putte tingene de har fundet i nogle kasser, som vi har malet i forskellige farver. Vi vil ikke introducere børnene for farverne, ej heller fortælle eller bestemme hvilke ting der skal i hvilke kasser, men blot observere børnenes initiativ. Vi vil derefter lave et produkt med børnene i form af en krans, samt synge en sang med børnene.  MÅL Målet med vores

Dyr på biotopen

Billede
                                               Dyr på biotopen Strandkrabbe Kendetegnene ved den danske strandkrabbe er at den et femkantet skjold med kraftige savtakker i forenden som kan blive op til 7 cm bredt. Skjoldet har typisk et mønster af furer og ophøjede partier. Den har 4 kraftige gangben på hver side af kroppen og 1 par klosakse foran. Hanner og hunner kan kendes fra hinanden på bag kroppens facon. Hunnen har en bred og afrundet krop, hvorimod hannen er smal og tilspidset. Farven på krabben er typisk grønlige eller brunlige, men kan også være blålige, rødlige, eller lilla.  Strandkrabben kan blive forveksles med en svømmekrabbe, men den lever på større dybder og ses kun meget sjældent i forbindelse med opskyl.   Strandkrabben lever langs kysterne over hele danmark dog ikke i de indre dele af Østersøen omkring Bornholm, da saltindholdet er lavt. Strandkrabben er altædende. https://www.naturbasen.dk/art/3628/almindelig-strandkrabbe Almindelig vandmand (og brandmand) Almindel

Dyrehold - Opgave D og E

OPGAVE D Dokumentation og formidling 13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Vi kan se en udvikling med dyreholdet ved at målgruppen, får en forståelse for generel pasning og pleje af dyret. Også ved at man kan se at borgerne påtager sig ansvar for dyret.  Dyrene vil skulle måles og vejes, både for at følge dyrets udvikling, men også for at holde øje med dyrets helbred og sundhed. Borgerne vil blive inddraget i dette, da de får vist og selv prøver at måle og veje dyrene. Dette vil også udvikle borgeren i forhold til at skulle tage ansvar, samt borgeren bliver bevidst om dyrenes generelle vaner og udvikling. 14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) Den måde vi stilladsere læreprocessen, er ved at visualisere begreberne for borgerne, samt står der under billederne hvad planterne hedder, så vi anvender literacy. Det vil vi gøre ved at bruge piktogrammer i fo

Dyrehold - Opgave C

OPGAVE C Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning 2 (naturvidenskabsfestival) 10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen. Vores pædagogiske forløb vil være et forløb med børn fra Fjordskolen. Da vores dyr ikke har godt af at man piller for meget med det, og er meget skrøbeligt ift at blive tabt mm. så har vi valgt ikke at ligge så meget vægt på sanserne ift at røre dyret. Vi vil i stedet lege med fakta om dyret. Vi vil starte ud med at fortælle hvor vores skildpadde er fra, og kort info om dyret. Derefter vil vi snakke med dem om hvad skildpadder spiser, og hvad man kan putte ned til dem. Dette vil vi sammen med børnene, gå ud og lede efter på campus. Her har vi fundet nogle billeder på forhånd, så det giver bedre mening ift at vi får børn med forskellige autistiske træk. Her finder vi billederne gode da det viser hvad vi skal finde, frem fo